Upptakt!

Veckan har varit stressig och många sena kvällar och nätter i lastbilen.. MEN, nu blir det inte nå mer jobbsnack. Nu ska vi gå in på nått kul!

I söndags var jag till jaktområdet i Skog med Enar. Om vi börjar att förklara vem Enar är så är han i jaktkretsar en guru,en mentor,en mästare. Över 50älgar,10talet bockar,Otaliga mängder fågel och hare. Att han och Far har varit kompisar från BB,bokstavligt talat, och att Enar och jag jobbat tillsammans halva mitt liv är i detta fall helt ointressant.

Jag packade bössan och alla atteraljer man behöver. Det var med en viss oro ,över att jag skjutit in bössan på 80m pga bäverjakten i våras, jag styrde Bmwn mot Skog. Enar ringde när jag kommit halvägs och stressade på mig. Det satt 8 orrar i kanten på hans lägda! Laddad till tusen så anländer man bara för att få veta att fågeln är borta och jag nu skulle få gränsla en Tundra. En gul Tundra. Sen bar det iväg på en guidetur av experten Enar. Att han varit jaktledare på området han vuxit upp på försämrar inte kunskapen. Första myren bjuder på 2 Tjädertuppar. En var riktigt stor. Sen upp med kameran var jag också så Mr. Skoglund hann skrämma iväg dom med sin Bearcat 4T! Skygga djur...

Senare när vi passerade en bäck fick vi se färska spår av Utter! KLICKA PÅ BILDEN SÅ DET SYNS ORDENTLIGT

Utterspår

Jag fotade även spåren, men bilden blev inte så bra. svårt ljus att fota i. Sen har jag ju inte systemkamera 2009 direkt heller.
Turen på Tundran,i dubbel bemärkelse, begav sig upp mot platsen där jag skjöt mina första älgar! jag kände igen mig direkt, fast vi kom från helt fel håll. Då blev jag lite impad av mig själv faktiskt..
På bilden ser man "stolen" och snett fram på myren,ca 80m, kände tjurarna 13g Oryx 30-06 i ca 700M/S rakt i bogen! Inte knall och fall, men kanske 30m jogg och jättedöd.

Skjutarpasset




Älgarna ligger sked och Mårten åker snålskjuts!

Färden fortsatte och vi kom på ett intressant spår. Lo eller järv, vi var inte säkra först. Vi följde spåret,som bestod av blodiga pälsbitar och skvättar av avföring..

järvpiss!

Under en gran hittade vi detta!



Det visade sig att ett rådjur fått sätta livet till. Vi såg även sen när vi kollade upp jaktstugan i Arioppen att rådjuret campat rätt länge i direkt anslutning till huset! När vi sen kom på att vi inte hittat några ben så spårade vi även upp järven och hittade det som var kvar av kroppen. Huvudet och ryggraden.. Vilket skrovmål!

huvudaxlarknäochtå

Slänger in lite tjäderbajs som bonus!

tjäderbajs

Turen gick vidare mot Markberget, där jag passade på att ta en bild från tornet jag satt i i höstas.

Finn fem fel!
vintertornetsommartornet

Även lille Stampe var i farten. Skogen myllrar ju av liv!

hare

Efter detta så såg jag 2 tjädrar till på Stormyran. Vi vände snytan hemmåt och fikade lite och snackade bockjakt på södra Sverige och om hur Sten,Enars far, sänkte en bock på 30m med en slug i skallen... Den historian kan vi utvecka en annan gång..Sten är en källa för en hel samling historier. jag lova återkomma med lite roliga senare.

Nu! Till saken hör att jag och Fummelpalten själv, Micke Matsson ska till jaktstugan i "Boern" i helgen. Även kallat Simonsbodarna. Jag har packat och planerat i flera dagar för ett dygn i kojan. Det känns bra att ha förberett sig väl iaf.
Självklart ska jag försöka LIVEblogga och hålla Sverige uppdaterat...


Nu, GODNATT SVERIGE! 

Kommentarer
Postat av: Greken

Du får inte glömma bort att nämna din "master of maps" i dina credits sen... Quatan..

2009-01-17 @ 15:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0